Welkom in de wereld van koolhydraatarme diëten

Koolhydraatarme diëten zoals het Atkins dieet, Montignac en Dukan waren lange tijd erg omstreden wegens veel te eenzijdig. Daar komt nu stilaan verandering in. In een koolhydraatarm dieet is het met mate eten van vetrijke voeding toegestaan. Uit de resultaten van recente wetenschappelijke onderzoeken blijkt nu dat het met mate eten van gezonde vetten beter is om gezond en snel te vermageren dan een dieet met weinig aardappelen, pasta en brood. Wat zijn de basisprincipes van een koolhydraatarm dieet en wat is de invloed ervan op je lichaamsgewicht en je gezondheid?

Koolhydraten zorgen voor onmisbare energie

Eiwitten, vetten en koolhydraten geven niet alleen je lichaam maar even goed je hersenen de onmisbare energie om goed te functioneren. Deze koolhydraten vind je vooral terug in alle graanproducten zoals brood, allerlei deegwaren, rijst,aardappelen en in allerlei peulvruchten zoals erwten, linzen en kikkererwten.

De basis van het koolhydraatarm dieet

Om snel te vermageren met het koolhydraatarm dieet moet de consumptie van voeding rijk aan koolhydraten zoveel mogelijk beperkt worden. Een te hoge concentratie aan koolhydraten zorgt immers voor pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Dat zorgt op zijn beurt voor allerlei gezondheidsklachten zoals angst,stress en depressie, gebrek aan concentratie, hartkloppingen en diabetes. Door de beperkte consumptie van koolhydraten zal je stofwisseling extra vet verbranden en voor een constante bloedsuikerniveau zorgen.

Extra eiwitten

In dit doeltreffende dieet worden koolhydraten vervangen door eiwitten en vetten (vooral uit vette vissoorten als zalm, paling, makreel, forel, sardienen, haring en ansjovis) vlees, groenten en fruit. Ook kipfilet, magere kwark, en mager vlees zoals rosbief zijn andere belangrijke bronnen van eiwitten.
Eiwitrijke voeding zorgt voor een langer verzadigd gevoel, waardoor je honger langer uitblijft en je automatisch minder eet.

Dit mag je eten in een koolhydraatarm dieet

In een koolhydraatarm dieet moet het gebruik van voeding rijk aan koolhydraten zoveel mogelijk vermeden worden.

koolhydraatarmDeze koolhydraatarme voeding is toegestaan:

  • Vlees van gevogelte: kip, kalkoen, eend, gans, fazant en alle andere wildsoorten
  • Schaal- en schelpdieren: mosselen, garnalen, kreeft, en oesters
  • Kaas: alle vette, harde, halfzachte en zachte kazen zoals cheddar, koeien- , schapen- en geitenkaas, Gouda kazen, mozzarella, Roquefort kaas, blauwe kazen en Zwitserse kaas
  • Groenten: champignons, andijvie, peterselie, spinazie, broccoli, Chinese kool, selder, venkel, witloof, bieslook, sla, en komkommer
  • Kruiden: basilicum, knoflook, rozemarijn, gember, salie, oregano, dragon, dille, peper en tijm
  • Oliën: walnoot- , soja- , druivenpit- , sesam- , zonnebloem- , en saffloerolie
  • vetten: boter. Margarines zijn niet toegestaan
  • Dranken: water, cafeïnevrije koffie en thee, kruidenthee, light frisdranken, citroen- en limoensap

Deze voeding is niet toegestaan in een koolhydraatarm dieet:

geraffineerde, witte suikers; zetmeel; alcohol en alle alcoholische dranken; lactose, alle voeding rijk aan vezels; alle geraffineerde pasta, deegwaren, rijst en noedels; alle witte broodsoorten; kant en klare gerechten; soep; sauzen; snoep; koek en gebak

De Voordelen van een koolhydraatarm dieet

  • Snel vermageren: met een koolhydraatarm dieet boek je vlug en zichtbaar resultaat, tot gemiddeld twee kilo per week
  • Gemakkelijk: in tegenstelling tot de meeste andere diëten is een koolhydraatarm dieet gemakkelijk vol te houden
  • Gezond eetpatroon: het koolhydraatarm dieet is méér een gezond eetpatroon dan een dieet in de échte zin van het woord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *