De verschillen en overeenkomsten tussen een crash- en eiwitdieet

Het eiwitdieet

eiwitdieetHet eiwitdieet is een verzamelnaam voor alle diëten waarbij een verhoogde hoeveelheid eiwit wordt ingenomen, al dan niet in de vorm van eiwit shakes. De hoofdgedachte hierbij is dat de grootste nadelen van een calorie beperkt dieet hiermee worden ondervangen. Als je te weinig calorieën binnenkrijgt gaat je lichaam niet alleen het vet afbreken maar ook en vooral spierweefsel. Als je gaat trainen en je lichaam heeft onvoldoende brandstof kan het gebeuren dat je je eigen spieren gaat opeten. Als je je realiseert dat je hart ook een spier is kun je begrijpen wat het risico is: hartklachten of zelfs een hartaanval.

Door extra veel eiwitten te gebruiken kun je je spiermassa beter in stand houden bij een calorie beperkt dieet. Ook zorgen eiwitten ervoor dat je eerder een verzadigd gevoel hebt en je dieet is dan gemakkelijker vol te houden. De enige overeenkomst met het crashdieet is dat het bij een zeer lage calorie-inname ook kan zorgen voor snel gewichtsverlies. Een gezond eiwitdieet zal echter niet veel te weinig calorieën bevatten.

Een gezond eiwitdieet

Het gaat erom alle voedingsstoffen binnen te krijgen, liefst op een zo divers mogelijke manier en verdeeld over zes porties gedurende de dag. Door daarbij ongezonde stoffen, met name suikers (waaronder ik ook alcohol reken), brood, pasta en transvetten (kokosolie en olijfolie mogen wel) zoveel mogelijk uit het dieet weg te laten en ervoor te zorgen dat het aantal calorieën ongeveer 20% onder het normale niveau voor jouw leeftijd en sekse ligt, zul je blijvend de overtollige kilo’s kwijtraken. Om je spiermassa op niveau te houden kun je spierversterkende oefeningen doen en één van je zes kleine maaltijden vervangen door een eiwit-shake.

Een crashdieet is elk dieet waarbij zo weinig calorieën worden ingenomen dat je heel snel kilo’s verliest. Of het nu gaat om een fruitdieet, een yoghurtdieet, een sap kuur of welk ander extreem dieet ook, als je gedurende een periode veel minder brandstof binnen krijgt dan je lichaam nodig heeft kun je spreken van een crashdieet.

Een crashdieet is ongezond

Het is iedereen inmiddels wel duidelijk dat een crashdieet geen gezonde manier van afvallen is. Niet alleen zitten de kilo’s er nog sneller aan dan zijn er afgegaan zijn, een crashdieet kan ook ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid. Het lichaam is immers meer dan een optelsom van calorieën, het menselijk lichaam is een ingewikkeld laboratorium met op elkaar afgestemde processen.

Van te weinig calorieën en voedingsstoffen word je niet slank

Als je veel te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt en te weinig brandstof zul je lichaam de minder vitale processen op een laag pitje zetten. Om te kunnen afvallen moeten alle processen in je lichaam juist op gang gehouden worden. Je wilt je verbranding stimuleren, niet op een waakvlammetje zetten. Als je maar heel weinig calorieën binnenkrijgt zal je lichaam deze alleen benutten voor de meest vitale organen.

Spierweefsel verbrandt calorieën

Verder zul je je moe en uitgeput voelen en tot weinig in staat. Je hebt geen fut om in beweging te komen, waardoor je spieren nog verder achteruit gaan en het is juist het spierweefsel dat calorieën verbrandt, ook als je in rust bent en zelfs als je slaapt. Minder spierweefsel betekent een lagere verbranding en dus minder kilo’s kwijtraken.
Ook je hersenen werken niet meer optimaal, met als gevolg mindere prestaties op school of op je werk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *