Cambridge dieet en 4 andere populaire diëten

Er lijken wel 1000 verschillende diëten te zijn die je een slank lichaam beloven. Door de bomen is tegenwoordig het bos niet meer te zien. Alhoewel het lastig kan lijken om een weloverwogen keuze te maken omtrent het dieet dat je wilt gaan volgen kan het enorm helpen om onderscheid te maken tussen de verschillende type diëten die op het moment razend populair zijn.

In dit artikel gaan wij naast het Cambridge dieet dan ook alle andere populaire diëten uitvoerig bespreken.

cambridge dieet shakesHet Cambridge dieet

Het cambridge dieet (lees meer) is een populair wetenschappelijke getest dieet dat een goede uitkomst is voor iedereen die snel resultaat wil en een lange termijn resultaat voor ogen heeft.

Dit dieet legt de nadruk op lage kilocalorieën hoeveelheden per dag. Je hebt de keuzen uit programma’s van 500 tot 1.200 kilocalorieën. Het voedsel dat je mag eten beperkt zich echter tot repen, shakes, pap en verscheidene soepen wat niet iedereen even fijn vindt, maar wel erg effectief is. Na slechts enkele dagen geraakt het lichaam in de vetverbrandingsfase (ketose).

Dit is dan ook het achterliggende principe van het Cambridge dieet, het lichaam in ketose brengen. Zodra het lichaam eenmaal in ketose verdwijnt het hongervoel en kan het verliezen van gewicht beginnen. Het hongergevoel de dagen ervoor is echter wel minder aangenaam, maar goed je moet er wat voor over hebben als je gewicht wilt afvallen, toch? Of zijn er wellicht methoden om gemakkelijker overtollige kilo’s vet te verbranden?

Het Atkins dieet

Het Atkins dieet is een typisch koolhydraatarm dieet dat zoals de naam al aangeeft gebaseerd is op een lage inname van koolhydraten. Successen van dieëten met lage hoeveelheden koolhydraten hebben reeds in het verleden veel succes opgeleverd.

De drijvende gedachte  achter het atkins dieet is coherent aan het effect van lage insuline aanmaak. Een lage of minimale aanmaak van insuline stimuleert immers de ketose. Het proces dat vetopslag in het lichaam gaat aanroepen om voldoende energiefabriekjes aan het werk te kunnen zetten. Het proces dat ervoor zorgt dat je kunt afvallen.

Het aandeel aan voedsel dat hoge eiwitwaarden bevat is overigens ook aanzienlijk.

Het Zone Dieet

Het zone dieet kiest voor een zeer exacte verdeling tussen koolhydraten, eiwitten en vetten en hecht groot belang aan het handhaven van de insuline niveaus. 40% van het voedsel dient afkomstig te zijn uit koolhydraten. Bij voorkeur complexe ofwel meervoudige koolhydraten. Dit type koolhydraten vind je in onder andere Volkoren brood en Zilvervlies rijst. De overige 60% wordt evenredig verdeeld over vetten en eiwitten.

Je krijgt het verstandige advies de vetten uit de goede vetbronnen te halen. Dit zijn de onverzadigde vetten die je in vis, noten en bepaalde olie’s vindt.

dieet gebaseeerd op groentenVegetarisch Dieet

Dit type dieet valt op zichzelf weer in honderden verschillende diëten op te splitsen. Binnen dit dieet eet je vooral groenten en zuivelproducten. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat  vegetariërs over het algemeen lager gewicht hebben, minder met ziektes kampen en een langere levensverwachting hebben.

Het is voor vegetariërs daarentegen wel een grotere uitdaging om alle essentiële voedingsstoffen binnen te krijgen. B12 en ijzer tekorten komen geregeld voor bij vegetariers die hun voedingspatroon niet voldoende aanpassen op het ontbreken van vlees.

Een vegetarisch dieet kan dus serieuze voordelen bieden, maar is ook wel een dieet dat je echt goed in gaten moet houden.

 

 

Weight Watchers

Het Weight Watchers programma is ontstaan nadat een amerikaanse huisvrouw gewicht verloren had en er zeker van wou zijn dat ze niet opnieuw terug zou zakken naar haar oorspronkelijke gewicht. Door een groepje op te richten van mensen die met afslanken bezig waren en daar motivatie voor hadden hoopte ze elkaar scherpt te kunnen houden.

Het resultaat is je misschien wel bekend. Inmiddels is Weightwatchers een internationaal bedrijf dat onder andere ook in Nederland actief is, waar Angela Groothuizen het bekende gezicht van is.

Het systeem van Weight watchers werkt met puntentellingen om gewichtscontrole heel bereikbaar en toegankelijk te houden voor iedereen. Onderzoek heeft uitgewezen dat de resultaten die deelnemers van het Weight Watcher programma behalen over het algemeen tweemaal zo hoog liggen dan de resultaten die mensen met standaard diëten behalen.

Hopelijk heb je aan de hand van deze informatie een beter beeld gekregen bij de verschillende keuzes die je hebt. Alle diëten hebben zo hun voor- en nadelen. Kies dus wijs.